Hastánc
A hastánc vagy orientális tánc keleti eredetű
táncok összefoglaló elnevezése. Céljai szerteágazóak lehetnek, egyesek
bemutatókon, előadásokon bűvölik el vele a közönséget, megint mások csak
maguknak táncolnak, és az önkifejezés egy eszközének tekintik. Nyugaton a tánc
egy formája, kikapcsolódás és szórakozás, emellett máig megmaradt Ázsia és
Afrika egyes tájain közösségi, rituális táncnak. A közvélekedésben a hastánc szó
Egyiptomra, esetleg Indiára vagy az arab világra utaló asszociációkat kelt, de a
tánc eredete ennél sokkal összetettebb.
A hastáncot kortól, testalkattól, függetlenül
bármelyik nő művelheti. Az európai lépéseken alapuló táncokkal ellentétben a
belső izmok mozgatásából áll. A hangsúly a csípőtájékon van, azonban az
érzelmeket, a tánc lelkét a finom kézmozdulatok mesélik el.
Eszközök:
A fátyol
A fátyol az ősi időkben az istennők öltözéke volt, az istennőkultusz
hagyományaihoz tartozik. Az istennők akkor fátyolozták le magukat, amikor szent
zarándokútra indultak, és nem akarták, hogy felismerjék, vagy útjukról
eltérítsék őket.
Az ujjcintányér
Az ókori szertartásokat végző lányok, majd a háremlányok is tudtak táncolni és
különböző hangszereken játszani. Zenélni és táncolni egyszerre is lehetett a
kézben tartott vagy arra rögzíthető hangszerekkel. Ilyen volt a már az ókorban
is használt kasztanyetta - fából készült, az ujjakra rögzíthető, tenyérbe
zárható hangszer -, az ujjcintányér - réz vagy bronz, ujjakra rögzíthető kicsi
cintányérok -, valamint a különböző kereplők. Az indiai táncban is megmaradt a
kézi ritmushangszerek egyik változata. Mindegyikben közös azonban, hogy erős,
átható hangjuk van, amellyel a ritmust lehet hangsúlyozni, és hogy általában a
két kézzel különböző ritmust játszanak.
A bot
Az ókori Egyiptomban léteztek különböző férfi, botos táncok, melyek harcos
illetve önvédelmi mozdulatokból álltak (mivel az egyszerű ember szinte mindig
bottal járt vagy utazott, hogy megvédje magát, így szinte minden népnél bekerült
a bot a néptáncokba). A nők csak később vették át, mára azonban szintén a
hastánc jellegzetes kellékévé vált. A mai napig a tánc népies jellegét erősíti,
általában teljes baladi ruhában, saidi vagy baladi ritmusra táncolnak vele. A
hastáncban a bot a férfit szimbolizálja, a tánc során a nő azt fejezi ki vele,
hogyan tudja irányítani, hogyan tud játszani vele, hogyan uralja, gyakran
különböző testrészein egyensúlyozza, vagy körültáncolja. Ezt a női tudást
azonban minden erőszakosság nélkül, nagyon játékos formában fejezi ki, nem
beképzelten, csak a tudás büszkeségével.